«گزاره های شعاری» و زمینه های پیدایش آن در داستان های «سیمین دانشور» بر پایه دیدگاه «بختین»
نویسندگان
چکیده
این پژوهش با توجه به دستآوردهای «میخاییل بختین» (1975-1895) آهنگ آن دارد که «شعار» در داستانهای «سیمین دانشور» را کندوکاو نماید. پیش پندار آغازین این جستار آن است که دانشور روند داستاننویسی را به سوی «گزارههای شعاری» کشانده است. هر چه از نخستین نوشتههای او به پایان آنها نزدیک میشویم، گرایش به شعار چنان گسترده میشود که داستان، ماهیت خود را از دست داده و بیشتر نقش و نگاشتی از تکگویی در آن دیده می شود. از این رو گرایش به «شعار» که یکی از نشانههای متنِ تکگوست، «چندصدایی» را در این داستانها بسیار کمرنگ ساخته است. این گزارههای شعاری چیده شده در داستان هستند، قلمرو خاصی ندارند و ماهیت آنها گفتوگویی نیست؛ بنابراین مکالمه پویا نیز در این بخش ها وجود ندارد. این نوشتار با یاری از اندیشهها و نوشتههای بختین به بررسی نوشتار گزارهای در داستانهای دانشور پرداخته است. در این میان پنج زمینه در داستانها وجود دارد که بسترساز شعاریشدن داستانها گردیده است. این جستار، ویژگیهایی را که گزارههای شعاری در آن پدید آمدهاند، بررسی کرده است. گردآوری دادهها به پشتیبانی فن کتابخانهای و فیشبرداری انجام یافته، همچنین دادههای آماری که بر پایه «واحد جمله» گردآوری گشتهاند، نمودار پراکندگی شعارها در داستانهای کوتاه و بخشهای چندگانه رمانها است که بررسی آن با روش «تحلیلی–توصیفی» انجام شده است.
منابع مشابه
«گزارههای شعاری» و زمینههای پیدایش آن در داستانهای «سیمین دانشور» بر پایه دیدگاه «بختین»
این پژوهش با توجه به دستآوردهای «میخاییل بختین» (1975-1895) آهنگ آن دارد که «شعار» در داستانهای «سیمین دانشور» را کندوکاو نماید. پیش پندار آغازین این جستار آن است که دانشور روند داستاننویسی را به سوی «گزارههای شعاری» کشانده است. هر چه از نخستین نوشتههای او به پایان آنها نزدیک میشویم، گرایش به شعار چنان گسترده میشود که داستان، ماهیت خود را از دست داده و بیشتر نقش و نگاشتی از تکگویی در ...
متن کاملتحلیل گفتمان انتقادی داستان های جلال آلاحمد و سیمین دانشور
چگونگی بازنمایی کلیشه های جنسیتی در عرصه ادبیات یکی از مهمترین مباحث تحلیل انتقادی متون ادبی است. در این میان داستانها با انعکاس هنجارها و ارزش های جامعه نقش بسزایی در بازتولید گفتمان های جنسیتی ایفا می کنند. نقد متون ادبی از چنین منظری به روشن نمودن نقش زبان در تحکیم روابط سلطه و قدرت در سطح جامعه کمک شایانی می کند. پژوهش حاضر با نگاهی انتقادی و با تحلیل محتوای هشت داستان از مجموعه آتش خاموش ا...
متن کاملنشانه های فمینیسم در آثار سیمین دانشور
مطالبات حقوقی زنان در کشورهای غربی از سده نوزده میلادی، به صورت جنبش های فمینیستی شکل گرفت. این جنبش ها به سرعت در کشورهای در حال توسعه گسترش یافت و به گونه ها و شکل های مختلف ظاهر شد.سیمین دانشور، نخستین نویسنده زن ایرانی است که در تمام آثار خود، به شیوه های گوناگون، در پی بیان حقوق از دست رفته زنان است. او که به صراحت خود را فمینیست می داند، به نوعی از فمینیسم ایرانی و شرقی معتقد است که در آن...
متن کاملنمادپردازی در رمان های سیمین دانشور
نماد ابزاری است که برخی از نویسندگان افزون بر انعکاس امور درونی و ذهنی و حالات روانی و عاطفی خود،آن را برای زیبا و مؤثرتر کردن وعمق بخشیدن به آثارشان و نیزگریز از فشار سانسور حکومتهای استبدادی، به کار میگیرند. سیمین دانشور به عنوان یکی از نویسندگان برجسته معاصر، آثار ارزندهای آفریده است که با اقبال خوانندگان رو بهرو شده و جایگاه ویژهای را برای او رقم زدهاند؛ بویژه سه رمان او، سووشون، جزیره...
متن کاملتحلیل نظریه بینامتنیت در داستان مار و مرد سیمین دانشور
ادبیات موجودیتی زنده و پویا دارد و در مسیر پویش خود ناگزیر از اقتباس، ترکیب، تأثیر، تأثر و بازآفرینی است. بنابراین آثار ادبی با هم تعامل دارند و ناگزیر آفرینش هر متنی با تکیه بر میراث ادبی و متون قبل از آن، صورت میگیرد. کمتر اثری را میتوان یافت که با متون دیگر ارتباط و یا حداقل نظری به آنها نداشته باشد. شعرا و نویسندگان، خود به این نکته اذعان داشتهاند که مضامین و موضوعات گفتنی، قبل از ایشان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
زیبایی شناسی ادبیجلد ۵، شماره ۱۸، صفحات ۷۳-۱۰۴
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023